Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/19622
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorФіляніна, Н. М.-
dc.contributor.authorFilyanina, N. M.-
dc.contributor.authorФилянина, Н. Н.-
dc.date.accessioned2019-09-06T13:11:03Z-
dc.date.available2019-09-06T13:11:03Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationФіляніна, Н. М. Феномен екологічної класики (філософсько-методологічний аналіз) / Н. М. Філяніна // СХІД. - 2017. - № 3 (149 ). - С. 108-112.uk_UA
dc.identifier.isbn1728-9343 (Print)-
dc.identifier.otherhttps://doi.org/10.21847/1728-9343.2017.3(149).108360-
dc.identifier.urihttp://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/19622-
dc.description.abstractУ статті розглядається феномен екологічної (природоохоронної) класики. Показано, що гуманітарна сфера відіграє все більшу роль у формуванні екологічної свідомості населення, доповнюючи природничо-наукові знання на шляху зростання екологічної стурбованості та розробки інтегрованої системи освіти. Це виявляється, по-перше, у більш активному зверненні розробників програм з екоосвіти до гуманітарної сфери; по-друге, - у безпосередній занепокоєності митців та літераторів екологічними проблемами та прагненні зробити внесок у розв'язання доступними їм засобами (екомузика, екомистецтво, еколітература). На прикладі аналізу книги "Мовчазна весна" Р. Карсон (1962) розглянуто феномени формування екологічної класики, її суспільне та освітнє значення.uk_UA
dc.description.abstractThe article is dedicated to the analysis of the phenomenon of environmental classics. It is shown th at humanities play a growing role in formation of ecological consciousness of the population, supplementing natura l sciences knowledge on the way of raising public environmental awareness and development of integrated system of environmental education. It is manifested in the forms, first, of more active appeal of those who ar e responsible for environmental education to humanities; second, of direct concern to artists and writers by environme ntal problems and aspiration to contribute in their solving by available means (eco-music, eco-art, eco- and envir onmental writing). The phenomenon of formation of environmental classics is considered with the reference to the book " Silent Spring" (Rachel Carson, 1962). It is shown its public and educational significance. Ecological literature and ecological classics attract more and more attention of researchers as a ma terial for expanding the theoretical basis of environmental protection, sustainable development, eco-education and education for sustainable development, and for solving practical tasks in the areas of nature conservation, sa ving attitude to natural resources And eco-education. The canoners of literature on nature, or environmental literatu re, are advocates of the rights of nature and human rights to a clean and safe environment, academic and educational c ommunities, who use the criteria of the social significance of the text, its influence on the worldview and the attitude of the reader, but not totalitarian authority or leader. Rachel Carson, an example of the analysis of the " Silent Spring" phenomenon, has proved that the ecological classics are determined by the important meanings that it carries to the reader.uk_UA
dc.description.abstractВ статье рассматривается феномен экологической (природоохранной) классики. Показано, что гумани- тарная сфера имеет все большее значение в формировании экологического сознания населения, дополняя естественнонаучные знания с целью роста экологической обеспокоенности и разработки интегрированной системы образования. Это проявляется, во-первых, более активным обращением разработчиков программ по экообразованию к гуманитарной сфере; во-вторых, в непосредственной обеспокоенности художников и литераторов экологическими проблемами и стремлении внести лепту в их решение подвластными им сред- ствами (экомузыка, экоискусство, эколитература). На примере анализа книги "Молчаливая весна" Р. Карс он (1962) рассмотрены феномены формирования экологической классики, ее общественное и образователь- ное значение.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectекологічна свідомістьuk_UA
dc.subjectгуманітарна сфераuk_UA
dc.subjectекологічна літератураuk_UA
dc.subjectекологічна класикаuk_UA
dc.subjectлітературний канонuk_UA
dc.subjectliterary canonuk_UA
dc.subjecthumanitiesuk_UA
dc.subjectenvironmental writinguk_UA
dc.subjectenvironmental awarenessuk_UA
dc.subjectenvironmental classicsuk_UA
dc.subjectэкологическое сознаниеuk_UA
dc.subjectгуманитарная сфераuk_UA
dc.subjectэкологическая литератураuk_UA
dc.subjectэкологическая классикаuk_UA
dc.subjectлитературный канонuk_UA
dc.titleФеномен екологічної класики (філософсько-методологічний аналіз)uk_UA
dc.title.alternativeФеномен экологической классики (философско-методологический анализ)uk_UA
dc.title.alternativeThe phenomenon of environment al classics (philosophical and methodological analysis)uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові публікації кафедри фундаментальних та суспільно-гуманітарних наук

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
108360-229872-1-PB.pdfpdf321,72 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.