Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/19680
Название: Формування стресостійкості як складової психологічного здоров’я сучасного викладача
Другие названия: Formation of stressity as a composition of psychological health of modern teacher
Авторы: Пляка, Л. В.
Кайдалова, Л. Г.
Альохіна, Н. В.
Plyaka, L. V.
Kaydalova, L. G.
Alokhina, N. V.
Ключевые слова: стрес;психологічний стрес;професійний стрес;стресостійкість;психологічне здоров’я;stress;psychological stress;professional stress;psychological health
Дата публикации: 2019
Библиографическое описание: Пляка, Л. В. Формування стресостійкості як складової психологічного здоров’я сучасного викладача / Л. В. Пляка, Л. Г. Кайдалова, Н. В. Альохіна // Молодий вчений. - 2019. - № 3 (67). - С. 144-148.
Краткий осмотр (реферат): У статті проаналізовано публікації вітчизняних і зарубіжних науковців про дослідження стре- су та стресостійкості. На основі аналізу психолого-педагогічних поглядів розкривається феномен стре- состійкості особистості. Визначено стрес-фактори у професійній діяльності викладачів та шляхи їх фор- мування. Крім того, стаття містить результати емпіричного дослідження визначення стресостійкості та соціальної адаптації викладачів вищих навчальних закладів. Встановлено, що формуванню стресостій- кості сприяє: оптимізація системи мотивації та стимулювання викладача до розвитку стресостійкості за допомогою різних технік та форм; забезпечення викладачів знаннями про стрес; проведення семінарів та тренінгів з управління конфліктами; надання психологічної підтримки через консультації практично- го психолога; забезпечення відкритості каналів комунікації учасників освітнього простору; формування сприятливого соціально-психологічного клімату у навчальному закладі тощо.
The article analyzes the publications of domestic and foreign scientists on the study of stress. On the basis of the analysis of psychological and pedagogical views reveals the phenomenon of stress resist ance of the individual. The stress factors in the professional activity of teachers and ways of their formation are determined. The stress factors in the professional activity of a teacher of a higher education institution include the presence of personal and interpersonal problems, overload in professional activities, the need for quick response in difficult professional situations, limited time and resources, etc. That is why one of the pro fessionally important qualities of a teacher of a higher education establishment should be its stress resistance, which implies the ability to manage their own emotional states, overcome difficulties, and exhibit endurance in interpersonal relationships with the subjects of the educational space. A characteristic feature of a teacher's profession is his own personality, who needs self-reflection, awareness of his personal qualities, his ability to control his own emotions and respond adequately to stress-induced factors. In addition, the article contains the results of an empirical study of the determination of stress resistance and social adaptation of teachers of higher education institutions. The authors found that teachers feel stress in both professional activities and in their personal lives. An important place in the article is determining the ways of forming stressfulness as a component of the psychological health of a modern teacher. It is determined that the formation of stress resistance as a component of the psychological health of a modern teacher contributes to: optimization of the system of motivation and stimulation of the teacher; providing teachers with knowledge about stress, its fac tors, peculiarities and consequences; conducting seminars and trainings on conflict management; provision of psychological support through consultations of a practical psychologist of the primary institution; ensuring the openness of the communication channels of the participants in the educational space the formation of a favora ble socio-psychological climate in an educational institution, etc.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/19680
Располагается в коллекциях:Наукові публікації кафедри педагогiки та психологiї IПКСФ
Наукові публікації кафедри фундаментальних та суспільно-гуманітарних наук



Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.