Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/6443
Название: Проблема формування здорового способу життя в науково-педагогічній спадщині вчених Слобожанщини (ХІХ – поч. ХХ ст.)
Авторы: Лутаєва, Т. В.
Лутаева, Т. В.
Lutaieva, T. V.
Ключевые слова: здоровий спосіб життя;університет;просвітницька діяльність;науковець;вища медико-фармацевтична освіта;студент;здоровый образ жизни;университет;просветительская деятельность;научный работник;студент;высшее медико-фармацевтическое образование;healthy lifestyle;University;Medical and Pharmaceutical education;scientist;educational Activities;student
Дата публикации: 2015
Библиографическое описание: Лутаєва, Т. В. Проблема формування здорового способу життя в науково-педагогічній спадщині вчених Слобожанщини (ХІХ – поч. ХХ ст.) / Т. В. Лутаєва // Теорія та методика навчання та виховання зб. наук. праць / За заг. ред. А. В. Троцко. – Х.: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2015. – Вип. 37. – С. 86-94.
Краткий осмотр (реферат): У статті на основі аналізу історико-педагогічних джерел висвітлюються ідеї науковців-медиків та природознавців Харківського університету та досвід їх діяльності стосовно формування здорового способу життя в ХІХ – на початку ХХ ст. Окреслюються основні напрями формування здорового способу життя викладачами медичного та фізико-математичного факультетів Харківського університету. Автор статті висвітлює науково-педагогічну діяльність вчених щодо формування здорового способу життя студентів як у режимі навчальної роботи, так і у позааудиторний час. Названо маловідомі публікації науковців Харківського університету, що присвячені проблемі боротьби із соціальними негараздами. Доведено, що більшість питань щодо формування здороров’язбережувального освітнього середовища не могли бути вирішеними у досліджуваний період через відсутність сприятливих суспільно-політичних умов.
В статье на основе анализа историко-педагогических источников исследуются идеи ученых-медиков и естествоиспытателей Харьковского университета, а также опыт их деятельности относительно формирования здорового образа жизни в ХІХ – в начале ХХ вв. Выделены основные направления формирования здорового образа жизни, характерные для научно-педагогической деятельности преподавателей медицинского и физико-математического факультетов Харьковского университета. Автор статьи рассматривает научно-педагогическую деятельность ученых по формированию здорового образа жизни студентов как в режиме учебной работы, так и во внеаудиторное время. Названы малоизвестные публикации ученых, посвященные проблеме борьбы с социальными проблемами. Доказано, что большинство вопросов относительно формирования здороровьесберегающей образовательной среды не могли быть решены в исследуемый период из-за отсутствия благоприятных общественно- политических условий.
The article outlines that the issue a healthy lifestyle advocated a separate topic in the national educational thought during the researched period, but was present in the context of understanding the problems of personal development, solving sanitation problems and health problems. The author of the article mentioned the main directions of researchers’ healthy lifestyle formation in Slobozhanshchina in the researched period. It was noted that Medical scientists and naturalists of Kharkiv University put forward ideas and carried out activities in relation to the healthy lifestyle formation among students during both academic work and extracurricular time (during the performances at the university, through demonstrations of exposures on health protection in museums and at exhibitions, teachers’ charity resulting in the protection of the students’ health, due to surveys of students and processing of the information received). Promoting understanding of the physical, psychological and spiritual components of health while teaching courses at the Medical Faculty helped students to adapt to the training and prepare for future careers better. It was noted that educational activities of representatives of higher Medical and Pharmaceutical school of Kharkiv University in the case of a healthy lifestyle formation was driven by the organization of the Pedagogical Department of promoting the education, participation of Kharkiv Historical and Philological Society in the work of the Pedagogical Department, the organization of the Kharkiv Medical Society activity and the Kharkiv Society for the promotion of literacy among the people. It was noted that the teachers of the Medical Faculty of Kharkiv University showed private initiative within the issue of students’ health care formation. It was named the less known publications of Medical scientists and naturalists of Kharkiv University concerning the issue of combating social ills. It was considered the interesting ideas that were put forward by Medical scientists and physicians regarding active longevity achievement.It was proved that the Slobozhanshchina scientists were not able to realize all their ideas for a healthy lifestyle formation in the 19th – early 20th century due to a lack of favorable social and political conditions.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/6443
Располагается в коллекциях:Наукові публікації кафедри педагогiки та психологiї IПКСФ

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
2Лутаєва_стаття_зд.pdf488,64 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.