Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/13681
Title: Теоретико-прикладні засади оптимізації рекламного бюджету фармацевтичних підприємств із застосуванням економіко-математичного моделювання
Other Titles: Theoretical and applied bases for optimization of pharmaceutical enterprises advertising budget using economic and mathematical modelling
Теоретико-прикладные основы оптимизации рекламного бюджета фармацевтических предприятий с применением экономико-математического моделирования
Authors: Ольховська, А. Б.
Оlkhovska, А. B.
Ольховская, А. Б.
Keywords: маркетингові комунікації;просування;лікарські засоби;рекламний бюджет;фармацевтичні підприємства;інвестиції в ТВ-рекламу;моделювання витрат;marketing communications;promotion;medicines;advertising budget;pharmaceutical enterprises;investment in TV advertising;cost modelling;маркетинговые коммуникации;продвижение;лекарственные средства;рекламный бюджет;фармацевтические предприятия;инвестиции в ТВ-рекламу;моделирование затрат
Issue Date: 2017
Bibliographic description (Ukraine): Ольховська, А. Б. Теоретико-прикладні засади оптимізації рекламного бюджету фармацевтичних підприємств із застосуванням економіко-математичного моделювання / А. Б. Ольховська // Управління, економіка та забезпечення якості в фармації. - 2017. - № 3. - С. 39-50.
Abstract: Метою роботи є теоретико-прикладне обґрунтування та оптимізація інвестиційних вкла- день фармацевтичного виробничого підприємства в ТВ-рекламу ОТС-лікарських засобів із застосуванням економіко-математичного моделювання. Результати. У статті розглянуто сутність та значення реклами як елемента маркетингових комунікацій у діяльності суб’єктів фармацевтичного ринку. Представлені тенденції рекламно- комунікативного ринку України та динаміка обсягів інвестицій фармацевтичних підприємств у телевізійну рекламу лікарських засобів. Запропоновані основні етапи планування реклам- ної кампанії фармацевтичного підприємства. Систематизовані методи та моделі формування рекламного бюджету. Запропонована економіко-математична модель, яка дозволяє обрати опти- мальний варіант рекламного бюджету для максимізації доходу від реалізації лікарських засо- бів фармацевтичного підприємства. Висновки. Даний підхід оптимізації рекламного бюджету може бути впроваджений на прак- тиці будь-яким фармацевтичним підприємством для різноманітних елементів маркетингових комунікацій, що застосовуються для просування лікарських засобів на ринку.
The effective managing needs making an especial decision in management. It is very important to optimize correctly marketing communications deposits of your own brands. One of the most popular marketing problem is to count properly the amount of investments, especially in advertisement. Aim. To make theoretical and applied justification and optimization of a pharmaceutical manufacturing enterprise’s investments in TV advertising of OTC medicines with the use of economic and mathematical modelling. Results. In the article we examine the essence and significance of advertising as an element of marketing communications in the activity of the subjects of the pharmaceutical market. There are also presented tendencies of advertising and communicative market of Ukraine and dynamics of volumes of investments of pharmaceutical enterprises in TV advertising of medicines. Main stages of the planning of the advertising campaign of a pharmaceutical company are offered. Methods and models of an advertising budget formation are systematized. We propose an economic and mathematical model, which allows to choose the optimal version of the advertising budget in order to maximize the revenue from the sale of medicines by a pharmaceutical company. Conclusions. This approach to optimizing an advertising budget can be implemented in practice by any pharmaceutical company for different elements of marketing communications used to promote medicines in the market.
Целью работы является теоретико-прикладное обоснование и оптимизация инвестиционных вложений фармацевтического производственного предприятия в ТВ-рекламу ОТС-лекарственных средств с применением экономико-математического моделирования. Результаты. В статье рассмотрены сущность и значение рекламы как элемента маркетин- говых коммуникаций в деятельности субъектов фармацевтического рынка. Представлены тенденции рекламно-коммуникативного рынка Украины и динамика инвестиционных вло- жений фармацевтических предприятий в телевизионную рекламу лекарственных средств. Предложены основные этапы планирования рекламной кампании фармацевтического предприя- тия. Систематизированы методы и модели формирования рекламного бюджета. Предлагаемая эконо- мико-математическая модель позволит фармацевтическим предприятиям выбрать оптималь- ный вариант рекламного бюджета для максимизации дохода от реализации лекарственных средств. Выводы. Данный подход оптимизации рекламного бюджета может быть внедрен на прак- тике любым фармацевтическим предприятием для различных элементов маркетинговых ком- муникаций, применяемых для продвижения лекарственных средств на рынке.
URI: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/13681
Appears in Collections:Матеріали конференцій кафедри ФММ
Управління, економіка та забезпечення якості в фармації. Архів статей 2008-2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
110453-235084-1-PB.pdf563,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.