Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/14054
Title: Внесок фундаторів вітчизняної медичної й фармацевтичної освіти у діяльність Харківського товариства поширення в народі грамотності
Other Titles: Вклад основателей отечественного медицинского и фармацевтического образования в деятельность Харьковского общества распространения в народе грамотности.
The contribution of the founders of the national Medical and Pharmaceutical education to the activities of the Kharkiv Society of Spread of Literacy among People.
Authors: Лутаєва, Т. В.
Лутаева, Т. В.
Lutaieva, T. V.
Keywords: фундатори вітчизняної медичної й фармацевтичної освіти;Харківський університет;Харківське товариство поширення в народі грамотності;Народний будинок;народна освіта;учений;основатели отечественного медицинского и фармацевтического образования;Харьковский университет;Харьковское общество распространения в народе грамотности;Народный дом;народное образование;ученый;founders of Medical and Pharmacatical education;Kharkiv University;Kharkiv Society of Spread of Literacy among People;People’s House;public education;scientist
Issue Date: 2017
Publisher: Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Bibliographic description (Ukraine): Лутаєва, Т. В. Внесок фундаторів вітчизняної медичної й фармацевтичної освіти у діяльність Харківського товариства поширення в народі грамотності / Т. В. Лутаєва // Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. / Т. В. Лутаєва; за заг. ред.: І. Ф. Прокопенка, В. І. Лозової. - Х. : ХНПУ, 2017. - Вип. 57. - С. 221-235.
Abstract: У статті на основі аналізу історико-педагогічних джерел проаналізовано роль науковців-медиків та природодослідників Слобожанщини імперської доби – фундаторів вітчизняної медичної й фармацевтичної освіти – в діяльності Харківського товариства поширення в народі грамотності. Доведено значущість внеску учених у вироблення організаційних засад функціонування установи, окреслення основних напрямків діяльності Товариства на ниві освіти дітей шкільного віку та освіти дорослих. Акцентовано увагу на тому, що науковці-медики та природодослідники Слобожанщини ініціювали заснування культурно-освітніх закладів (народних шкіл, бібліотек-читалень, Народного будинку, музеїв); відстоювали необхідність видавництва для народу книг українською мовою; популяризували наукові знання засобом участі в публікаціях «Народної енциклопедії», публічних лекціях, з’їзді розумних розваг; здійснювали підтримку роботи установи засобом благодійництва. Зазначено, що вченими був зроблений внесок у розробку теоретико-методологічного підґрунтя педології як універсальної науки про дитину, проведена значна експериментальна, практична робота, пов’язана з вивченням особистості дитини в літніх дитячих колоніях на базі товариства.
В статье на основе анализа историко-педагогических источников проанализирована роль ученых-медиков и естествоиспытателей Слобожанщины имперской эпохи – основателей отечественного медицинского и фармацевтического образования – в деятельность Харьковского общества распространения в народе грамотности. Доказана значимость вклада ученых в выработку организационных основ функционирования учреждения, определение основных направлений деятельности Общества на поприще образования детей школьного возраста и образования взрослых.Акцентировано внимание на том, что ученые-медики и естествоиспытатели Слобожанщины инициировали основание культурно-образовательных учреждений (народных школ, библиотек читален, Народного дома, музеев) отстаивали необходимость издательства для народа книг на украинском языке; популяризировали научные знания средством участия в публикациях «Народной энциклопедии», публичных лекциях, съезде разумных развлечений; осуществляли поддержку работы учреждения посредством благотворительности. Отмечено, что учеными был сделан вклад в разработку теоретико-методологической основы педологии как универсальной науки о ребенке, проведена значительная экспериментальная, практическая работа, связанная с изучением личности ребенка в летних детских колониях общества.
In the article it was investigated the role of Slobozhanshchina scientists of Imperial era – the founders of the national Medical and Pharmaceutical Education – in Kharkiv Society of Spread of Literacy among People. To implement the task we used general scientific, biographical, chronological research methods. The study was carried out by analyzing historical and educational sources. The author emphasized the role of most active scientists who took part in the organization and implementation of the different activities of the Kharkiv Society of Spread of Literacy among People (M. Beketov, V. Danilevskiy, P. Stepanov, V. Favre, V. Arnoldi and others). It was proved that the contribution of scientists to developing of Society organizational rules, outlining its main activities in the field of children education and adult education was important. It was noted that the scholars activities in guiding the work of the Society can be described as innovative. The author determined the contribution of Slobozhanshchina scientists to the establishment of Society cultural and educational institutions (public schools, libraries, reading rooms, the People's House, museums). It was noted that Slobozhanshchina scientists advocated the necessity of publishing books in Ukrainian; made popularization of scientific knowledge by publications of «People's Encyclopedia», public lectures, Congress of intelligent entertainment. It was proved that Slobozhanshchina scientists supported the work of Society through charity. It was noted that Slobozhanshchina scientists had made contributions to the development of theoretical and methodological foundations of Pedology as a universal science of child. It was accented attention that the Kharkiv medical scientists worked in the Health committee and Commission of summer colonies. It was proved that in the publications of Slobozhanshchina medical scientists were outlined important results of their research work in summer children’s colonies of Society. Further research isrequired in the field of investigation of the role of the founders of Medical and Pharmaceutical Education in the organization of women education.
URI: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/14054
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри педагогiки та психологiї IПКСФ



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.