Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/14426
Title: Оценка использования возможностей мерчандайзинга в формировании рыночного потенциала гепатотропных лекарственных средств
Authors: Малий, В. В.
Малый, В. В.
Malyi, V. V.
Муса Істаніс Марвек Медхат
Муса Истанис Марвек Медхат
Moussa Istanis Marvek Medhat
Жадько, С. В.
Жадько, С. В.
Zhadko, S. V.
Keywords: pharmaceutical marketing;market potential;merchandising;hepatotropic drugs;фармацевтический маркетинг;рыночный потенциал;мерчандайзинг;гепатопротекторы
Issue Date: 2017
Bibliographic description (Ukraine): Малий, В. В. Оценка использования возможностей мерчандайзинга в формировании рыночного потенциала гепатотропных лекарственных средств / В. В. Малый, Муса Истанис Марвек Медхат, С. В. Жадько // Вестник КАЗ НМУ. - 2017. - С. 414-418.
Abstract: Resume: The aim of the article to study the features and assessment of the use of merchandising in pharmacies on the example of hepatotropic drugs. A questionnaire survey of pharmacists from 7 regions of Ukraine was carried out from January to May 2016. 412 questionnaires were obtained, from which, taking into account the answers to the filter questions and control questions, 392 questionnaires were selected. A concept of merchandising, its components and the possibility of merchandising as an instrument the formation of the market potential of drugs in the pharmaceutical market was analyzed. The presence of hepatoprotectors in the assortment of pharmacies and their representation in showcases, the observance of the principle of location in groups, the frequency of use of various sales promotion tools and specific merchandising techniques in relation to hepatoprotectors were studied. Measures to improve the efficiency of merchandising in pharmacies have been proposed. They include the use of specific methods of merchandising and providing visitors of pharmacies with educational materials and the wider use of the rules and principles of merchandising.
Целью работы являлось изучение особенностей и оценка уровня использования средств мерчандайзинга в аптеках на примере гепатотропных лекарственных средств. Проведен анкетный опрос провизоров и фармацевтов аптек из 7 областей Украины, получены 412 анкет, из которых, с учетом ответов на вопросы-фильтры и контрольные вопросы, отобраны 392 анкет. Проанализированы понятие, составляющие и возможности мерчандайзинга как инструмента формирования рыночного потенциала лекарственных средств на фармацевтическом рынке. Изучены наличие гепатопротекторов в ассортименте аптек и их представленность в витринах, соблюдение принципа расположения гепатопротекторов по группам, частота использования различных мероприятий по стимулированию сбыта и отдельных приемов мерчандайзинга в отношении гепатопротекторов. Предложены мероприятия по повышению эффективности мерчандайзинга в аптеках, которые заключаются в использовании специфических приемов мерчандайзинга и обеспечении посетителей аптек материалами просветительского характера, более широком использовании правил и принципов мерчандайзинга.
URI: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/14426
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри менеджменту, маркетингу та забезпечення якості у фармації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(2) Вестник-КазНМУ-№1-2017-414-418 (1).pdf1,25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.