Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/16122
Название: Організаційно-педагогічні умови та технології формування професійної компетентності майбутніх викладачів у ВНЗ
Другие названия: Организационно-педагогические условия и технологии формирования профессиональной компетентности будущих преподавателей в вузе
Organizational-pedagogical conditions and technologies of formation of future teachers’ professional competence at the university
Авторы: Сабатовська, І. С.
Сабатовская, И. С.
Sabatovska, I. S.
Ключевые слова: професійна компетентність;організаційно-педагогічні умови;викладач;технології навчання;інтерактивні технології;профессиональная компетентность;организационно- педагогические условия;преподаватель;технологии обучения;интерактивные технологии;professional competence;organizational and pedagogical conditions;teacher;learning technology;interactive technology
Дата публикации: 2015
Библиографическое описание: Сабатовська, І. С. Організаційно-педагогічні умови та технології формування професійної компетентності майбутніх викладачів у ВНЗ / І. С. Сабатовська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. - 2015. - № 6 (50). - С. 290-298.
Краткий осмотр (реферат): У статті аналізуються сучасні тенденції формування професійної компетентності майбутніх викладачів ВНЗ. Підкреслюється, що формування професійної компетентності є одним із пріоритетних завдань національної освітньої системи. Обґрунтовується, що рівень професійної компетентності майбутніх викладачів залежить від організаційно-педагогічних умов. Наводяться результати дослідження серед магістрантів спеціальності 8.18010021«Педагогіка вищої школи», у ході якого виявлено, що програма підготовки з використанням інтерактивних технологій навчання в умовах магістратури сприяє підвищенню рівня професійної компетентності майбутніх викладачів.
В статье анализируются современные тенденции формирования профессиональной компетентности будущих преподавателей вузов. Подчеркивается, что формирование профессиональной компетентности является одной из приоритетных задач национальной образовательной системы. Обосновывается, что уровень профессиональной компетентности зависит от организационно-педагогических условий. Приводятся результаты исследования среди магистрантов специальности 8.18010021 «Педагогика высшей школы», в ходе которого выявлено, что программа подготовки с использованием интерактивных технологий обучения в условиях магистратуры способствует повышению уровня профессиональной компетентности будущих преподавателей.
The article analyzes the current trends of formation of professional competence of future teachers of higher schools. It is emphasized that formation of professional competence is one of the priorities of the national education system. The purpose of the article is to substantiate theoretically and to explore the effectiveness of organizational-pedagogical conditions of formation of future teachers’ professional competence on the example of the specialty 8.18010021 «Pedagogy of Higher School». It is proved that the level of professional competence depends on the organizational and pedagogical conditions. The results of research among undergraduates specialty 8.18010021 «Pedagogy of Higher School», during which it was revealed that the training program using interactive teaching technologies in a Magistrates enhances the level of professional competence of future teachers. It was found out that the main reasons for the lack of formation of a graduate professional competence are: the lack of a clear holistic system approach to determine its components and the lack of awareness of the conditions of its formation; limited range of possibilities of professional self-identity; lack of knowledge and skills about the nature and direction of formation of pedagogical skills. The results of the study allow us to note that the establishment of organizational and pedagogical learning environment, including: respect for the principles of training, the development of scientific and methodological support of educational process based on the systems approach; providing professional motivation of students; organizing educational activities of students based on their individual characteristics; providing of professional identity of future teachers; organization of subject environment, creating comfortable conditions for training and implementation of innovative technologies improve the efficiency of formation of future teachers’ professional competence. It was established that figure significantly increased the number of undergraduates with sufficient and high formation of professional competence (11% and 35%). In particular, raising the level of professional competence of future teachers contributed to the improvement of training programs using interactive methods of training in graduate school.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/16122
Располагается в коллекциях:Наукові публікації кафедри педагогiки та психологiї IПКСФ



Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.