Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/5068
Назва: Педагогічні ідеї та діяльність В. Я. Данилевського в контексті організації освіти дорослих
Автори: Лутаєва, Т. В.
Лутаева, Т. В.
Lutaieva, T. V.
Теми: освіта дорослих;просвітництво;педагогічні ідеї;благодійництво;народна бібліотека;Харківське товариство грамотності;образование взрослых;просветительство;педагогическая деятельность;благотворительность;народная библиотека;Харьковское Общество грамотности;adult education;educational activity;pedagogical activity;philanthropy;public library;Kharkiv Community of Literacy
Дата публікації: 2014
Бібліографічний опис: Лутаєва, Т. В. Педагогічні ідеї та діяльність В. Я. Данилевського в контексті організації освіти дорослих / Т. В. Лутаєва // Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи: зб. наук. пр. / [редкол. Л.Б. Лук’янова (голова) та ін.]; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих НАПН України. – К.; Луганськ: Вид-во «НОУЛІДЖ», 2014. – Вип. 1 (8). – С. 229-239.
Короткий огляд (реферат): У статті аналізуються педагогічні ідеї В. Данилевського та досліджується його діяльність в контексті організації освіти дорослих в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. Було доведено, що учений у своїх публіцистичних роботах розкривав небезпеку соціального неуцтва та аморальності, розмірковував над засобами мотивації громадян до самоосвіти, доводив важливість участі лікарів у просвітницькому русі. Були встановлені основні напрями просвітницько-педагогічної діяльності науковця в контексті освіти дорослих: благодійництво, відкриття народних бібліотек, участь в організації роботи Харківського Товариства грамотності, сприяння видавництву та розповсюдженню літератури для народу, відстоювання прав жінок на освіту, участь в реформуванні середньої та вищої освіти.
В статье анализируются педагогические идеи, исследуется деятельность В.Данилевского в контексте организации образования взрослых во второй половине ХІХ – в начале ХХ ст. Было доказано, что ученый в своих философско-публицистических работах раскрывал опасность социального невежества и аморальности, размышлял над средствами мотивации граждан к саморазвитию и самообразованию, доказывал важность участия врачей в просветительском движении. Установлено, что основными направлениями просветительско-педагогической деятельности ученого в контексте образования взрослых были: благотворительность; открытие народных библиотек; участие в организации работы Харьковского Общества грамотности; содействие издательству и распространению литературы для народа; отстаивание прав женщин на образование ; участие в реформировании среднего и высшего образования.
In the article the V. Danilevsky’s (1852-1939) pedagogical ideas and activities in the context of adult education during the second half of 19th – early 20th century have been analyzed. The article is based on the analysis of legal documents (e.g. the V. Danilevsky’s philosophical works, Kharkiv Imperial University’s publications, Kharkiv Social Organization’s reports), general periodicals of the researched period. It was noted that among the V.Danilevsky’s characteristic features were encyclopaedic erudition, high morale, abilities to generate ideas and to organize educational activities. The ideology and the creative potential of progressive Kharkov pedagogues and social activists have been formed under impact of V. Danilevsky. The article highlights that V. Danilevsky revealed the danger of social ignorance and immorality, pondered over the means of motivation people to self- development and self-education, argued the importance of doctor’s participation in educational movement. It was noted that the organization of recreation and further development of physical and mental abilities of workers by doctors have been proved in V. Danilevsky’s publications. The article outlines that among the main components of V. Danilevsky’s educational activity were: philanthropy, opening of public libraries, participation in organization of the Kharkiv Community of Literacy, promotion of publishing and distribution the literature for commonalty; defending the rights of women to education; participation in the reform of secondary and higher education. In the article the author characterizes the V. Danilevsky’s participation in educational activities of the Kharkiv Medical Society (e.g. the scientist reads lectures on hygiene and sanitary requirements for those who care for sick people). The article outlines that V. Danilevsky was known for his truly unselfish relationship to organization of adult education and the ability to apply individual approach in training, education of adults. The V. Danilevsky’s pedagogical activity in the context of adult education was an example for Ukrainian doctors, progressive educators of Kharkiv Imperial University during the researched period.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/5068
Розташовується у зібраннях:Матеріали конференцій кафедри педагогiки та психологiї IПКСФ

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
5.pdf463,48 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.