Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/8256
Назва: Просвітницька діяльність харківських науковців-медиків та природодослідників: історико-педагогічний аспект
Інші назви: Enlightenment activity of the Kharkiv medical and natural scientists: historical and pedagogical aspect
Просветительская деятельность харьковских ученых-медиков и естествоиспытателей: историко-педагогический аспект
Автори: Лутаєва, Т. В.
Лутаева, Т. В.
Lutaieva, T. V.
Теми: просвітницька діяльність;просвітництво;науковець;природодослідник;університет;публічні лекції;наукове товариство;періодичні з’їзди;народна освіта;медико-фармацевтична освіта;просветительская деятельность;просвещение;ученый-медик;университет;естествоиспытатель;публичные лекции;научное общество;периодические съезды;народное образование;медико-фармацевтическое образование;enlightenment activity;Еnlightenment;higher medical and pharmaceutical education;medical scientist;naturalist;Kharkіv University;public lectures;periodic congresses;public education;scientific society
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Лутаєва, Т. В. Просвітницька діяльність харківських науковців-медиків та природодослідників: історико-педагогічний аспект / Т. В. Лутаєва // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології. – Суми, 2015. – № 3 (47). – С. 200-211.
Короткий огляд (реферат): У статті визначено та проаналізовано особливості просвітницької діяльності харківських науковців-медиків та природодослідників другої половини ХІХ – початку ХХ ст. Серед методів дослідження використано: конкретно-пошукові; історико-порівняльний; історико-ретроспективний, хронологічний; системний. Автором визначено мету, головні ознаки, основні напрямки та засоби просвітницької діяльності представників харківської вищої медико-фармацевтичної школи імперської доби. Досвід просвітницької діяльності харківських науковців може бути зразком для наслідування в освітньому просторі України. Перспектива дослідження полягатиме у вивченні громадсько-просвітницької діяльності науковців-медиків (фармацевтів) в ХІХ-ХХ ст.
В статье определены и проанализированы особенности просветительской деятельности харьковских ученых-медиков и естествоиспытателей 2-й пол. XIX – начала ХХ вв. Cреди методов исследования были названы: конкретно-поисковые, историко-сравнительный, историко-ретроспективный, хронологический, системный. Автором определены цели, признаки, направления просветительской деятельности харьковских ученых имперской эпохи. Указано, что опыт просветительской деятельности харьковских учених может быть образцом для подражания в образовательном пространстве Украины. Перспектива исследования заключается в изучении общественно-просветительской деятельности ученых-медиков (фармацевтов) в ХІХ –ХХ вв.
In the article it was analyzed the enlightenment activity of the Kharkiv medical and natural scientists in the second half of the 19th – early 20th centuries. It was named the research methods: specifically retrieval, historical and comparative, historical and retrospective, chronological, systemic. The author of the article have proved that the public activity for the organization of extracurricular education among different segments of the population and scientific and promotional work among students and intellectuals was the content of the enlightenment activity of medical scientists and naturalists of Kharkiv University in the second half of the 19th – early 20th centuries was in. The article outlines the purpose of the enlightenment activity: reorganization of society, organization of public education and humanistic education of youth. It was noted that the rationalism and humanism were the basic features of the enlightenment activity. The article highlights the basic directions of the enlightenment activity of representatives of higher medical and pharmaceutical school: organization and participation in the network of extracurricular educational institutions for people and in scientific societies, holding public lectures (from the field of science and health care); popularization of scientific knowledge due to the participating in the congresses of doctors and naturalists. It was outlined the means of public training and education: the magic lantern (device for projecting images); transparencies; drawings and paintings, equipment for demonstration of experiments. It was accented that the participation of Kharkiv medical scientists and naturalists in scientific congresses significantly contributed to raising of the cultural level of educated population, created a public demand for medical and natural knowledge. The experience of the Kharkiv scientists’ enlightenment activity during the imperial period can be considered as a model for modern intelligentsia and regarded as the impulse to formation of specialists’ value orientations. For the research perspective, we see further wide study of the social and enlightenment activities of the leading representatives of medical and pharmaceutical education during 19th and 20th centuries.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/8256
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації кафедри педагогiки та психологiї IПКСФ

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
16710.pdf250,63 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.