Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/10337
Title: Сучасні особливості маркетингу в закладах охорони здоров’я
Other Titles: Современные особенности маркетинга в учреждениях здравоохранения
Тhe contemporary features of marketing in healthcare institutions
Authors: Пестун, І. В.
Пестун, И. В.
Pestun, I. V.
Мнушко, З. М.
Мнушко, З. Н.
Mnushko, Z. M.
Keywords: заклад охорони здоров’я;маркетинг;медичні послуги;споживачі медичних послуг;сегментація;«донорний» маркетинг;лояльність клієнтів (пацієнтів);учреждения здравоохранения;маркетинг;медицинские услуги;потребители медицинских услуг;сегментация;«донорный» маркетинг;лояльность клиентов (пациентов);healthcare institutions;marketing;medical services;consumers of health services;segmentation;«donor» marketing;sensitivity to price;customer loyalty
Issue Date: 2016
Bibliographic description (Ukraine): Пестун, І. В. Сучасні особливості маркетингу в закладах охорони здоров’я / І. В. Пестун, З. М. Мнушко // Соціальна фармація в охороні здоров’я. – 2016. – Т. 2, № 1. – С. 57-63.
Abstract: Виділено передумови доцільності використання маркетингу в сучасній роботі закладів охорони здоров’я, у визначенні потреби в медичних послугах і впливу їх на споживачів. Описано переважні критерії сегментації споживачів медичних послуг (пацієнтів ЗОЗ). Запропоновано використання «донорного» маркетингу при сегментації споживачів медичних послуг, надано характеристики кожного соціотипу при виборі джерела послуги. Визначено підходи до сегментації клієнтів (па- цієнтів) ЗОЗ за чутливістю до ціни. Показано значення та можливості використання інформа- ційних технологій для встановлення діалогу з клієнтами (пацієнтами) ЗОЗ. Визначено фактори формування лояльності клієнтів ЗОЗ, які запропоновано об’єднати в три групи складових: ме- дичні, немедичні, суспільно-соціальні.
Выделены предпосылки целесообразности использования маркетинга в современной работе учреждений здравоохранения (УЗО), в определении потребности в медицинских услугах и влияния их на потребителей. Описаны преимущественные критерии сегментации потребите- лей медицинских услуг (пациентов УЗО). Предложено использование «донорного» маркетинга при сегментации потребителей медицинских услуг, даны характеристики каждого социоти- па при выборе источника услуги. Определены подходы к сегментации клиентов (пациентов) УЗО по чувствительности к цене. Показано значение и возможности использования информа- ционных технологий для установления диалога с клиентами (пациентами) УЗО. Определены факторы формирования лояльности клиентов УЗО, которые предложено объединить в три группы составляющих: медицинские, немедицинские, общественно-социальные.
Prerequisites of feasibility for using marketing in the current work of healthcare institutions concerning the needs in medical services and their impact on consumers are highlighted. The predominant criteria of the consumer segmentation of medical services (patients in hospitals) are described. The use of «donor» marketing for the segmentation of consumers of medical services has been proposed, the characteristics of each sociotype in selecting the service source are given. Approaches to segmentation of customers (patients) in hospitals by the sensitivity to price have been determined. The importance and possibilities of using information technologies to establish a dialogue with customers (patients) in hospitals has been shown. The factors for forming the loyalty of clients of a medical preventive institution have been determined. There is a proposition to combine them in three groups of components such as medical, non-medical, public and social factors.
URI: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/10337
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри ФММ
Соціальна фармація в охороні здоров'я. Архів статей 2015-2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57-63.pdf276,36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.