Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/13936
Название: Складне речення як художньо-виражальний засіб поетичного синтаксису Ліни Костенко (на матеріалі збірки «Мадонна Перехресть»)
Другие названия: Сложное предложение как художественно-выразительное средство поэтического синтаксиса Лины Костенко (на материале сборника «Мадонна Перехресть»)
Compound sentence as an artistic and expressive means of Lina Kostenko’s poetic syntax (based on the collection “Crossroads Madonna”)
Авторы: Тєлєжкіна, О. О.
Тележкина, О. А.
Telezhkina, O. O.
Ключевые слова: фигуры экспрессивного синтаксиса;figures of expressive syntax;фігури експресивного синтаксису;складне речення;поетичний синтаксис;художньо-виражальні можливості;сложное предложение;художественно-виразительные возможности;поэтический синтаксис;compound sentence;poetic syntax;artistic and expressive potency
Дата публикации: 2016
Библиографическое описание: Тєлєжкіна О. О. Складне речення як художньо-виражальний засіб поетичного синтаксису Ліни Костенко (на матеріалі збірки «Мадонна Перехресть») / О. О. Тєлєжкіна // Лінгвістичні дослідження: збірник наукових праць. – Х., 2016. – Випуск 44. – С. 218 – 224.
Краткий осмотр (реферат): Автор пропонованої статті здійснює спробу проаналізувати художньо-виражальні можливості складних речень різного типу, вжитих у творах поетичної збірки Ліни Костенко «Мадонна Перехресть», і доходить висновку, що складні речення відіграють важливу роль у структурно-синтаксичній організації розглядуваних віршових творів і виступають активним компонентом поетичного синтаксису мисткині. Досліджувані синтаксичні одиниці яскраво реалізують свій виражально-художній потенціал, втілюючи такі фігури експресивного синтаксису, як повтор, парцеляція, полісиндетон, перерваність, що доводять запропоновані в розвідці ілюстрації.
Автор предлагаемой статьи предпринимает попытку проанализировать художественно-выразительные возможности сложных предложений разного типа, использованных в произведениях поэтического сборника Лины Костенко «Мадонна Перехресть», и приходит к выводу, что сложные предложения играют важную роль в структурно-синтаксической организаци рассматриваемых стихотворений и являются активным компонентом поэтического синтаксиса автора произведений. Исследуемые синтаксические единицы ярко реализуют свой выразительно-художественный потенциал, выступая такими фигурами экспрессивного синтаксиса, как повтор, парцелляция, полисиндетон, прерванность, что и подтверждают приведенные в статье иллюстрации.
Lina Kostenko is one of the masters of poetic word in the second half of 20th – early 21st century. Syntax organization of the author’s poetic works is of a considerable scientific interest; and it deserves special studies as it represents a unique author’s world view and outlook. The above-mentioned determines the relevance of the study of the artistic and expressive system of compound sentences used in the poetess’s works. We aimed to analyze the peculiarities of various types of compound sentences in the works by L. Kostenko, which are collected in “Crossroads Madonna”, and find out their artistic and expressive potency. To achieve this, we need to perform the following tasks: identify and characterize all types of the defined syntactic units, study the ways of their representation and prevalence in poetic works of the poetess. The analysis showed that despite the fact that compound formations are quantitatively inferior to the simple ones, they are no less important for creating a coherent poetic structure that is characterized by emotional richness and semantic completeness. Among the studied complex sentences, the largest number belongs to asyndetic compound constructions (72 units – 37.69%), compound sentences are 26.71% (51 units), complex multi-component formations with different means and types of connection are 19.37 % (37 units), and complex sentences are 16.23% (31 units). The studied syntactic units clearly realize their expressive and artistic potency by embodying the following figures of expressive syntax: repetition, parcellation, polysyndeton, interruption; it is illustrated by the examples given in the article. All this proves that compound sentences is an active component of poetic syntax of Lina Kostenko.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/13936
Располагается в коллекциях:Наукові публікації кафедри фундаментальних та суспільно-гуманітарних наук

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Telezhkina_Костенко.docx42,08 kBMicrosoft Word XMLПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.