Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/19803
Название: Науково-практичні підходи до управління конкурентоспроможністю і стратегічним розвитком аптечних мереж
Другие названия: Научно-практические подходы к управлению конкурентоспособностью и стратегическим развитием аптечных сетей
Scientific and practical approaches to the management of competitiveness and strategic development of pharmacy networks
Авторы: Мала, Ж. В.
Малая, Ж. В.
Mala, Zh. V.
Ключевые слова: аптечна мережа;управління стратегічним розвитком;управління конкурентоспроможністю;прогнозування динаміки конкурентоспроможності;аптечная сеть;управление стратегическим развитием;управление конкурентоспособностью;прогнозирование динамики конкурентоспособности;pharmacy chain;strategic development management;competitiveness management;forecasting the dynamics of competitiveness
Дата публикации: 2019
Библиографическое описание: Мала, Ж. В. Науково-практичні підходи до управління конкурентоспроможністю і стратегічним розвитком аптечних мереж : автореф. дис. ... канд. фармац. наук : 15.00.01 / Ж. В. Мала. - Харків, 2019. - 25 с. - Бібліогр. : с. 19-21.
Краткий осмотр (реферат): Уперше досліджено класифікацію, особливості функціонування АМ в Україні та рівень монополізації фармацевтичного ринку України АМ у різних областях. Досліджено фактори, що впливають на динаміку конкурентоспроможності АМ в Україні залежно від їх розміру, й оцінено силу їх впливу. Проаналізовано асортиментні стратегії, що застосовуються в АМ, та розроблено критерії оптимізації асортиментної політики. Розроблено методичне забезпечення щодо упровадження СЗП як інструменту управління стратегічним розвитком АМ. Розроблено науково-методичні підходи до вибору оптимальної стратегії підвищення конкурентоспроможності для дрібних, середніх, великих та мега- АМ на основі методу побудови «дерева рішень» (Decision Trees) та визначено пріоритетні фактори щодо імплементації заходів, спрямованих на реалізацію обраної стратегії підвищення конкурентоспроможності АМ. Розроблено методику прогнозування динаміки конкурентоспроможності АМ та побудовано модель кореспондентського аналізу для обчислення «індексу конкурентоспроможності» АМ, яка дозволяє приймати виважені управлінські рішення, спрямовані на протистояння факторам мінливого зовнішнього середовища і досягнення лідерства АМ відповідно до поставлених стратегічних цілей.
Впервые исследованы классификация, особенности функционирования аптечных сетей в Украине и уровень монополизации фармацевтического рынка Украины аптечными сетями в различных областях. Исследованы факторы, влияющие на динамику конкурентоспособности аптечных сетей в Украине в зависимости от их размера, и оценена сила их воздействия. Проанализированы применяемые ассортиментные стратегии в аптечных сетях и разработаны критерии оптимизации их ассортиментной политики. Разработано методическое обеспечение по внедрению системы сбалансированных показателей как инструмента управления стратегическим развитием аптечных сетей. Разработаны научно-методические подходы по выбору оптимальной стратегии повышения конкурентоспособности для мелких, средних, крупных и мега- аптечных сетей на основе метода построения «дерева решений» (Decision Trees) и определены приоритетные факторы по имплементации мероприятий, направленных на реализацию выбранной стратегии повышения конкурентоспособности аптечных сетей. Разработана методика прогнозирования динамики конкурентоспособности аптечных сетей и построена модель корреспондентского анализа для расчета «индекса конкурентоспособности» аптечных сетей, которая позволяет принимать взвешенные управленческие решения, направленные на противостояние факторам изменяющейся внешней среды и достижение лидерства аптечных сетей согласно поставленным стратегическим целям.
For the first time, the classification, the functioning of pharmacy chains in Ukraine and the level of monopolization of the pharmaceutical market of Ukraine by pharmacy chains in various areas were studied. The factors affecting the dynamics of the competitiveness of the pharmacy chains in Ukraine depending on their size are investigated, and the strength of their impact have been evaluated. Assortment strategies used in the PC are analyzed and criteria for optimizing their assortment policy are developed. A map of strategic goals has been developed that presents a comprehensive vision of the conditions for sustainable development of the pharmacy chains and reflects the causal relationships between the objectives and the KPI of pharmacy chains, and a KPI map for the pharmacy chains was built. The values of the KPI target values of the «Directorate of Human Resources» have been set on the example of pharmacy chains. A comparative analysis of KPI for the projection «Personnel and development» for small, medium and large pharmacy chains in Ukraine has been conducted. On the basis of the obtained data, integrated indicators of competitiveness under the «Personnel and Development» projection for small, medium and large pharmacy chains have been calculated. The next stage was the cascade of goals and the construction of a map of strategic tasks by the structural departments of the pharmacy chains. Cascading the pharmacy chains goal «Increasing the loyalty of pharmacy's consumers» (projection «Market») was carried out according to the structural department «Directorate of Human Resources». The assessment of the effectiveness of the investment projects «Corporate training of PN employees» and «Adaptation and mentoring of pharmacy chains personnel» have been carried out according to ROI method, respectively, coefficients equaled 117 % and 102 %, indicating their investment attractiveness, and both projects have been accepted for implementation in practical activity of a large pharmacy chain. At the last stage, the practical implementation of the BSC as a functioning system of strategic and operational management has been implemented. Three clusters have been allocated based on the values of 13 input variables ‒ points of assessments of the strengths of competitiveness for simulating the dynamics of pharmacy chains competitiveness, depending on their size. It has been established that all pharmacies that function as part of small pharmacy chain form the first cluster; second cluster ‒ form pharmacy chains of medium size; the third cluster ‒ form the majority of pharmacies, which relate to large and mega- pharmacy chains. Indicators have been distinguished, which reveals a significant difference between clusters. The method of constructing a «decision tree» has been used to choose the optimal strategy for increasing the competitiveness of pharmacy chains of different clusters. It has been established that the greatest negative impact on increasing of the competitiveness of small pharmacy chains is slow response to market changes, the most positive effect ‒ the availability of additional services. It has been established that the most important factors that determine the dynamics of the competitiveness of medium pharmacy chains are the peculiarities of the location of the pharmacy and competent management. It has been established that the greatest importance for large pharmacy chains in terms of increasing competitiveness are the usage of modern automation programs, the level of efficiency of the marketing complex and the features of the location. The general accuracy of the constructed algorithm for modeling the dynamics of competitiveness of small pharmacy chains is 69,5 %, the medium – 97,3 %, large and mega- pharmacy chain – 72,64 %. Mathematical model has been developed using a multidimensional correspondent analysis, that allows predicting the dynamics of pharmacy chains competitiveness on the basis of computing the «competitiveness dynamics index» ‒ a numerical indicator that accepts positive values in the case of increased competitiveness and negative ‒ in the absence of its positive dynamics. The usage of formula for calculating the competitiveness dynamics index of coefficients-vectors in the explanatory variables allows differentiated account to be taken of the different importance of each of the possible categories of predictor values when determining the various options for the dynamics of competitiveness. It has been proved that the proposed methodical approaches to forecasting the competitiveness of the pharmacy chains which allows to make informed management decisions aimed at confronting the factors of a changing external environment and achieving leadership of pharmacy chains in accordance with the set strategic goals.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/19803
Располагается в коллекциях:15.00.01.Технологія ліків, організація фармацевтичної справи та судова фармація

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
АВТОРЕФЕРАТ-МАЛОЇ-Ж.В..pdf941,19 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.