Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/10276
Title: | Assessment of public’s satisfaction with pharmaceutical care quality |
Other Titles: | Оценка удовлетворенности населения качеством предоставления фармацевтической помощи Оцінка задоволеності населення якістю надання фармацевтичної допомоги |
Authors: | Kotvitska, A. A. Lobova, І. О. Котвицкая, А. А. Лобова, И. А. Котвіцька, А. А. Лобова, І. О. |
Keywords: | public’s satisfaction;pharmaceutical care;pharmacy;удовлетворенность потребителей;фармацевтическая помощь;аптечное учреждение;задоволеність споживачів;фармацевтична допомога;аптечний заклад |
Issue Date: | 2016 |
Bibliographic description (Ukraine): | Kotvitska, А. А. Assessment of public’s satisfaction with pharmaceutical care quality / А. А. Kotvitska, І. О. Lobova // Управління, економіка та забезпечення якості в фармації. - 2016. - № 2. - С. 26-31. |
Abstract: | The investigation on the public’s satisfaction with pharmaceutical care based on the analysis of questionnaire
responses on pharmacy services from the patients at 27 pharmacies in Kharkiv was performed.
We developed six evaluation indices for pharmacy services, and showed that the functions most sought
by patients were “Attitude of pharmacy/pharmacist” and “Facilities”. The objective of this study was to
determine the relationship between these pharmacy functions and patient satisfaction by analyzing responses
from the same questionnaire survey. Overall satisfaction score with the pharmacy was employed
as the dependent variable, while the six factors derived from the 20 items evaluation scale in the questionnaire
by factor analysis were used as the independent variables. As a result of analysis, it was found
that four variables had a significant positive correlation with public’s satisfaction, two had a significant
inverse correlation, and one showed no significant correlation. These results suggest that: attitude of the
pharmacists such as general attitude and specialized activities of pharmacy/pharmacist such as supplying
information and explanations, and convenience of hours are not only judged to be important by
patients, but also influence their satisfaction. Проанализирован уровень удовлетворенности населения качеством предоставления фар- мацевтической помощи с помощью анкетирования потребителей 27 аптек г. Харькова. Нами разработано шесть показателей для оценки аптечных услуг. Проведенный анализ показал, что одним из наиболее востребованных показателей для респондентов оказа- лось «Отношение провизора». Цель нашего исследования заключалась в определении связи между составляющими фармацевтической помощи и удовлетворенностью потре- бителей. В качестве зависимой переменной использовали общую удовлетворенность от полученной фармацевтической помощи, в качестве независимых переменных были выбраны шесть факторов, оцененных по оценочной шкале. По результатам анализа установлено, что четыре показателя характеризовались значительной положительной корреляцией с уровнем удовлетворенности потребителей. Проаналізовано та вивчено рівень задоволеності населення якістю наданої фармацев- тичної допомоги за допомогою анкетного опитування споживачів 27 аптек м. Харкова. Нами розроблено шість показників для оцінювання аптечних послуг. Проведений ана- ліз показав, що одним із найбільш затребуваних показників для респондентів вияви- лося «Ставлення провізора». Мета нашого дослідження полягала у визначенні зв’язку між складовими фармацевтичної допомоги і задоволеністю споживачів. В якості за- лежної змінної використовували загальну задоволеність від отриманої фармацевтичної допомоги, в якості незалежних змінних було обрано шість чинників, оцінених за оці- ночною шкалою. За результатами аналізу встановлено, що чотири показники характе- ризувалися значною позитивною кореляцією із рівнем задоволеності споживачів. |
URI: | http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/10276 |
Appears in Collections: | Наукові публікації А. А. Котвіцької Наукові публікації кафедри соціальної фармації Управління, економіка та забезпечення якості в фармації. Архів статей 2008-2021 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.