Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/9277
Title: Дослідження взаємозв’язку страхів з особливостями саморганізації навчально-пізнавальної діяльності у студентів
Other Titles: Исследование взаимосвязи страхов с особенностями саморганизации учебно-познавательной деятельности студентов
Authors: Шаповалова, В. С.
Шаповалова, В. С.
Shapovalova, V. S.
Keywords: особистість студента, страхи, студентські страхи, навчально-пізнавальна діяльність студентів, самоорганізація діяльності.;личность студента, страхи, студенческие страхи, учебно-познавательная деятельность студентов, самоорганизация деятельности.;a student personality, fears, student fears, student educational and cognitive activity, self-organization activities.
Issue Date: 2015
Bibliographic description (Ukraine): Шаповалова, В. С. Дослідження взаємозв’язку страхів з особливостями самоорганізації навчально-пізнавальної діяльності у студентів / В. С. Шаповалова // Вісник Одеського національного університету ім. І. І. Мечникова. Психологія. — 2015. — Т. 20, вип. 2 (36), ч. 2. — Одесса : «Астропринт». — С. 199-204.
Abstract: В статті розглядається проблема студентських страхів в умовах навчально-пізнавальної діяльності студентів. Автор наголошує на важливості теми тому, що студентський вік є важливим періодом у становленні майбутніх фахівців. Також важливим фактором успішності навчання та розвитку майбутніх фахівців є навики та вміння самоорганізації діяльності студентів. Розглядається питання про прояв страхів студентів в залежності від особливостей самоорганізації власної діяльності. Виявлено, що при більш інтенсивних та виражених страхах у студентів значніше виражені тенденції до різних форм самоорганізації навчально-пізнавальної діяльності.
В статье рассматривается проблема студенческих страхов в условиях учебно-познавательной деятельности студентов. Автор подчеркивает важность темы потому, что студенческий возраст является важным периодом в становлении будущих специалистов. Также важным фактором успешности обучения и развития будущих специалистов есть навыки и умения самоорганизации деятельности студентов. Рассматривается вопрос о проявлении страхов студентов в зависимости от особенностей самоорганизации их деятельности. Выявлено, что при более интенсивных и выраженных страхах студентов значительнее выражены тенденции к различным формам самоорганизации учебно-познавательной деятельности.
The increasing number of publications in the psychology on the issue of student educational and cognitive activity self-organization reflects the scientists’ growing interest to this issue. In today's competitive labour market, active, motivated, educated professionals striving to improve themselves, to search for new and effective forms of their activity organization have much more prospects and opportunities. In these circumstances, the importance of mastering the skills of self-organization and self-control of educational and cognitive activity is increasing for students. To make the process successful, students must feel comfortable, avoid emotional stress, and various fears. Our assumption about the correlation between the fears indicators with the features of student activity self-organization has been confirmed. If we analyze the whole sample of subjects in general, the nature of this relationship is positive, which suggests that in more intensive and expressed student fears tendencies to various educational and cognitive activity self-organization forms are expressed more significantly, and in particular to the regularity in the work and to the use of external funds.
URI: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/9277
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри педагогiки та психологiї IПКСФ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Стаття Одеса.docx187,27 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.